Min historia!

Hejsan!
Tänkte skriva lite om mig själv och så + om dagens ridpass :)
Jag är en 12 årig tjej som bor i Kungsbacka. (13 i maj)
Jag går på Hedeskolan i 6:an.
Mitt liv handlar mest om hästar men om vänner och familj också.

image description


Jag har en maxad c-ponny valack som heter Pontus, han är väldigt speciell.
Han gillar inte ''alla'' människor utan han är väldigt personlig. Han blir lätt
uppstressad och är väldigt känslig. Så man måste vara lugn men bestämd,
jag har inte tävlat så mycket, jag började hoppa pay and jumps med min förra c-ponny
Samba i maj. Sen började jag tävla när jag fick Pontus, så jag har inte tävlat mycket alls!
Jag gjorde min första start med Pontus två dagar efter jag fått honom, då startade jag på
Li Gården en Ld+5 och Lc. De var ju på hemmaplan så de var dräför. Men de var ju inte hemmaplan
för Pontus hahah ;)



Sedan gick vi på lite pay and jumps, hoppade Lb osv...
Sen hoppade vi Lb på regional nivå.



image description

Så de har igentligen gått rätt så fort med Pontus eftersom att jag hoppade Lb redan i oktober eller om de var innan de :o

Gp ponnyn ;)




Pontus därimot har gått höga klasser.



Nu om dagens ridpass.
Jag red ju för Elin som sagt ;)
Då vi tränade på var mest på lydnad eftersom att de är jätte viktigt att han lyssnar
på mig när jag hoppa t.ex. När Pontus blir stressad drar han upp huvudet och blir stel, därför
måste jag då mjukna och slappna av. När jag gjorde de gick han jätte fint.
Helt ärligt så lyssnade han MYCKET bättre på skänklen och handen då.
Ungefår i mitten utav lektionen tog hon fram två st bommar. Då skulle jag
trava över den andra sedan på medel linjen skulle jag galoppera över den andra bommen.
Sen på medel linjen igen skulle jag sakta av till trav och trava över den andra.
Så höll vi på så ett tag. Första gångerna drog han iväg och hoppade över bommarna,hoho ;)
Men sen blev han bara lugnare och lugnare!
De som händer på tävling är att jag blir väldigt taggad och han oxå. Då blir han stel
eftersom att han känner att jag är de och då blir jag bara hårdare i handen.
Därför måste jag bli lugn då, när han är lugn lyssnar han på mig. De är ingen sån där konstig trav galopp
med bakbenen eller så. BARA för att jag är lugn och driver med benen. Så jag fick en massa
bra tips utav Elin som jag ska ha med mig på tävling.

Aa de här var lite fakta om mig, hoppas att de räckte :)
Ses!

image description

Kommentarer
Postat av: Pernod

Kul att läsa , han verkar speciell din pony

2012-04-13 @ 23:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0